Varför himlen är blå!!

Ljuset från solen består av alla möjliga färger som blir vitt ljus tillsammans. När solljuset når jordens atmosfär blir de blå delarna av ljuset mer spridda åt olika håll, och vi ser blått överallt på himlen eftersom de träffar de små partiklarna i atmosfären pga av blå ljusets frekvens. Gult och rött har lägre frekvens och därmed går de lättare förbi partiklarna i atmosfären och fortsätter istället för att spridas rakt fram.

Andra matnyttiga kunskaper är interferens, våg-partikeldualiteten, diffraktion, refraktion, polarisation osv....jag känner mig som en riktig naturvetar nörd nu :) Imorrn är det tenta-dags, nu gäller det att kanalisera all min energi till hjärnan där jag förhoppningsvis lagrat en massa bra kunskap!!

Kommentarer
Postat av: lillmarit

Visst är det häftigt! När man brassar på med alla färgerna i min lampa, blir det vitt! Coolt! :)

2010-10-29 @ 18:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0