Drumlin,siltig Lera, Rullstensåsar och Sandurfält

Idag har vi rest både i tid och rum. Sett olika landskap och jordarter som skapats under och efter senaste istiden! Jag har kommit av mig lite med att ta med mig kameran på dessa exkursioner men roligt har vi i alla fall. Det mest spännande inslaget var besöket på Kalvs mosse(nästan som norrländsk myr). Snön har ju på de flesta håll helt smältit bort så det är mkt vatten i marken och på mossen låg det även kvar is under vattnet. På vägen dit så trampade jag ner mig rejält med ena benet, hela min stövel var begravd i gyttja och jag fick hjälp av en klasskompis att få upp fot och sko. Sedan kämpade vi oss vidare i vattnet som stundtals nådde till stövelkanten och det gällde att hålla tungan rätt i munnen. Otroligt nog stod jag och alla andra på benen men vissa mer blöta än torra. En vanlig dag som geolog helt enkelt;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0