Amboise & Rochecorbon

I tisdags var vi på slottet i Amboise där Leonardo Da Vincis kvarlevor förvaras bland annat.

Amboise är en väldigt turistig stad och mysig med sina gamla stenhus och korsvirkeshus. Ja de är väl egentligen inget ovanligt för Frankrike överhuvudtaget.
Mellan Tours och Amboise ligger Rochecorbon där det i bergväggarna är insprängt bostäder, riktigt häftigt men fick aldrig ta någon ordentlig bild då vi inte stannade till på nåt bra ställe. Vi hade däremot tid att besöka vinkällare eller grottor är väl rätta ordet. Man köper ett litet vinglas och sen går man runt och provsmakar lokala vinodlares viner och köper om det faller en i smaken, riktigt mysigt.

I detta området görs mest vita viner så jag var illa tvunget dricka det, men det funkar bra, så pass bra att jag köpte en egen flaska att ta hem.
Päronträd och vinrankor finns det gott om i dessa trakter!
Förutom att besöka vinkällare i onsdags åkte några av oss in och tittade på katedralen i Tours som började byggas på 1100-talet och är en minst sagt imponerande byggnad.


Kommentarer
Postat av: Lillmarit

Åh så mysigt du har det. Men kom hem nu!

2012-08-16 @ 23:09:55
Postat av: yamahajossan

ja, jag håller med...

2012-08-17 @ 13:04:44
Postat av: Mum

Joo vi har haft det underbart å mysigt lite trångt å jobbigt ibland precis som det kan va :) underbart att få dela dessa upplevelser med dej min underbara Jessi å ni andra oxå förstås!!

2012-08-17 @ 22:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0